Pista número 6: Per la finestra

 

Estudiàvem Bachillerato Unificado Polivalente, conegut com a BUP. Més enllà de semblar el lladruc d’un gos, ningú dels que érem allà sabia que volia dir exactament aquest grandiloqüent títol del pla d’estudis que ens va tocar, ni falta que feia. Des que vam començar el primer dels tres cursos, la colla ja estava més que definida i ara, que havíem encetat el tercer, la pinya quedava força tancada. El fet d’escollir l’opció de lletres, ens conferia caràcter. Això ens feia més intel·lectuals, més polítics, més moderns, més de tot que els nostres companys de ciències, envoltats d’equacions, fórmules, símbols i arrels cúbiques que, per nosaltres, no servien per a absolutament res.

 

L’horari era l’anomenat de “tarda-nit”. Les classes a l’institut començaven a quarts de cinc de la tarda i s’allargaven fins a quarts de deu de la nit, mitja hora amunt o avall en funció del dia de la setmana i les assignatures. Això em permetia, des de ja feia un any, intentar al matí guanyar algun dineret, si més no per les meves incipients i lúdiques despeses. En aquells dies, la recerca de feina funcionava d’una forma ben simple: o bé el boca orella et feia arribar alguna vacant on adreçar-te o bé, amb La Vanguardia del diumenge, dedicar-te a repassar, retallar i endreçar aquells anuncis de la Bolsa de Trabajo on es demanava personal. N’hi havia alguns on figurava una data i una adreça on acudir personalment i d’altres on havies d’enviar el teu currículum i esperar a veure si et trucaven per telèfon per concertar una cita. Feia gràcia, i també una mica de por al mateix temps, quan per les entrevistes presencials es reclamava: imprescindible buena presencia.

 

Tal com arribàvem a l’Institut abans de començar les classes, les converses que es creaven improvisades eren tan eclèctiques com els personatges que hi participàvem. Si era dilluns, potser dos o tres parlàvem de futbol si el Barça havia guanyat. Si tocava aquell dia història de l’art o filosofia, ja fèiem cabòries de si el Toni, el nostre professor per les dues assignatures, vindria despert del tot o portaria aquella esma de post-socràtic del segle XX amb barba descuidada i cabells llargs. També les classes d’història contemporània d’en Pere, auguraven distracció assegurada pels debats polítics entre ell, vermell com un maduixot i fàcil de fer-lo treure de polleguera, i un parell d’alumnes a qui, per dir-ho suaument, els agradava recordar temps pretèrits franquistes que poc havien conegut. El que era segur és que tots, sense excepció, els que érem a la classe d’aquell curs, una trentena d’adolescents, teníem una inquietud similar: la literatura.

I quin era el motiu, la causa? La resposta l’hauríem de buscar en un nom, en un home: Juan José Rodrigo.

 

En Juanjo, per molts de nosaltres, havia estat el nostre professor des de feia més de set anys. Primer com a professor, tutor i engrescador de grups durant la “Educación General Básica” i després com apassionat de la llengua espanyola i de la seva literatura, en especial d’en Cervantes. Vaig aprendre a gaudir d’Unamuno, Baroja o Valle-Inclán. A assaborir el teatre de Garcia Lorca sent el meu conseller particular, el meu mentor: mai no podré oblidar aquell disc que em va portar de casa seva perquè pogués escoltar una Aurora Bautista esplèndida en el paper de Yerma. No podré agrair prou el que va fer per nosaltres com professor. Anys més tard vaig saber que una malaltia d’aquelles que deien lletges, se’l va endur. Segur que segueix tocant la guitarra i l’acordió amb una cartera al costat plena de llibres.

 

De tota la classe, uns deu, anàvem sempre junts. Fins i tot, algun cap de setmana uns quants coincidíem per Barcelona a fer coses que potser no ens corresponien encara per l’edat: uns gots de vi i una partida de cartes en alguna casa regional. El cert és que aquella companyonia era ben especial.

 

Cap a les set de la tarda, a l’escola, disposàvem de mitja hora de descans. Així com quan ets menut estàs content en sortir al patí per menjar l’entrepà i donar quatre cops de peu a una pilota, nosaltres ganàpies el que fèiem era tocar el dos. Sortíem sigil·losos per una porta lateral que a aquelles hores no ho vigilava ningú i menys a l’hivern que ja era negra nit. Això de ser menor d’edat en aquells dies, poc importava a ningú.

 

Ens adreçàvem lleugers per aprofitar el temps cap a l’avinguda de la Vall d’Hebron i un cop allà, girar a la dreta en el primer carrer. Més enllà del carrer Ticià es deixava veure un enorme retrat del Caudillo situat a l’interior del que encara era l’hospital militar de Barcelona. No ens calia anar tant lluny. Cap al final del carrer, uns dos-cents metres, el nostre refugi i destí: un bar. Un bar sense nom que semblava sortit d’una pel·lícula en blanc i negre: la grisor d’unes parets que algun dia havien estat blanques i les llums groguenques de les poques làmpades existents, es resistien a canviar d’època, com atrapat en un temps anterior.

 

Quan entràvem el bar era buit, tot per nosaltres. Cadascú demanava el que més li venia de gust: uns una cervesa; altres, cafè sol i algun que altre cafè amb llet. Que bé que s’hi estava, allà! A la barra, estratègicament situada a una cantonada per poder ser vista sense remissió, una cassola de fang amb uns xoricets petits i rodons com si fossin bales vermelles. No sé qui va ser el primer en demanar-ne, potser va ser el Pedro que no tenia ni un bon pensament, però va quedar com una tradició que regularment mengéssim una tapa de xoricets amb cafè sense reparar en uns mals de panxa gairebé segurs.

 

No recordo bé on tenia situat l’aparell de ràdio que el propietari del bar tenia engegat, però es va donar la casualitat que molts dies, quan nosaltres érem allà sentíem la mateixa cançó. Potser era la discogràfica qui pagava a l’emissora perquè la posessin en aquella franja horària:

 

“Y te has pintado la sonrisa de carmín.

Y te has colgado el bolso que te regaló.
Y aquel vestido que nunca estrenaste,

lo estrenas hoy.
Y sales a la calle, buscando amor”.

 

Primer, no vam fer gaire cas, però passat el segon dia, nosaltres, que érem no gaire de la conya, sinó del següent nivell, ja ens veies cantant a tot drap la tornada de la cançó “Me llamas” d’en Perales.

 

De la mitja hora de lleure, cinc minuts els teníem d’anada, una mica més per la tornada —que feia pujada. És a dir, per l’àpat i la beguda disposàvem de poc més d’un quart. Amb això de la puntualitat, la direcció del centre s’havia posat ben recte i no era qüestió de buscar-nos problemes. Tot d’una i com qui no vol la cosa, el vidre de la porta del bar havia deixat d’existir per algun cop de pilota, o potser de cap, i el propietari, per no fer, ni tan sols hi havia posat un cartró per aturar l’entrada del fred. Es va repetir l’escena de la cançó i nosaltres, com una filera de cucs processionaris, un darrere de l’altre vam cantar a tota veu mentre sortíem del bar pel marc buit de la porta:

 

Y te has pintado la sonrisa de carmín.

Y te has colgado el bolso que te regaló.
Y aquel vestido que nunca estrenaste,

lo estrenas hoy.
¡Y sales a la calle, por la ventana!

 

Aquell absurd canvi a la lletra original de la tornada de la cançó ens feia riure de com d’absurds érem nosaltres mateixos.

I sortir al carrer per la finestra, va quedar com un crit de guerra. Només calia que algú, en el moment més poc adequat digués, ni que fos en veu baixa «y sales a la calle » perquè una colla de descervellats cridéssim, com a resposta «por la ventana».

 

Gairebé cinquanta anys més tard, em recordo de tots ells: d’en Juanjo, Xavi, Guillermo, Pedro, Alfred. I de l’escola, que la gran Barcelona va enderrocar canviant-la per una Ronda i un hospital.

 

I, mig segle més tard, quan escolto encara avui l’omnipresent José Luis Perales, em veig sortint per una finestra tot cantant.


"ME LLAMAS" a SPOTIFY

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada