Pista número 3: L’altra banda del mirall és aquí

 

El punt de trobada va ser a casa nostra. Ells deixarien el seu cotxe aparcat i així, tots quatre, aniríem fins al centre de Barcelona amb els ferrocarrils catalans per no haver de patir per on aparcar més tard. Per arribar a l’estació, aniríem caminant per la Rambla com dues parelles d’estudiants que se’n van d’excursió sense el control dels pares. Feliços.

Només ens havíem plantejat arribar fins al passeig de Gràcia i un cop allà, ja veuríem. Va ser arribar al baixador, sortir al carrer per les escales mecàniques, i veure que l’obra d’en Gaudí ens donava la benvinguda. Els nostres amics no eren gaire de la gran ciutat i observar les seves cares, embadalides, mirant a dreta i esquerra com si aquella fos la primera vegada que arribaven a la ciutat. Era força divertit veure les seves cares de criatures en un món nou. Als baixos de l’entrada principal de la Casa Milà, i a les cantonades del voltant, s’anunciava una exposició d’en Javier Mariscal. Els quatre ens vam mirar i no hi va haver cap dubte: cap a dins que hi falta gent! Sense pressa, resseguíem el sentit de l’exposició. Cadascú es marcava el seu propi ritme per fixar-se més o menys en les obres o els panells explicatius. De tant en tant, ens ajuntàvem de dos en dos, tres de nosaltres o fins i tot els quatre per comentar algun detall que ens havia cridat l’atenció. L’atreviment dels traços i els colors emprats per Mariscal encabits entre les parets del talent arquitectònic modernista, ens deixava bocabadats.

No vam prestar atenció al rellotge però ja sobrepassàvem l’hora de dinar habitual. Calia buscar algun lloc abans que es fes l’hora de berenar. Nosaltres coneixíem una opció relativament a prop, però no estàvem segurs si la proposta faria el pes als nostres amics. Era un restaurant de menjar que no se sabia si era xinès, japonès o, simplement, ben diferent. Un local oriental de tota la vida, on els platerets de tast individual circulaven per una cinta paral·lela a les taules, fent un circuit que et feia estar a la guaita per agafar el que et venia de gust. Si badaves boca, algú altre se’l portava a la seva boca. No recordo si vam menjar gaire, però vam riure molt quan, a l’hora de marxar, les nostres petjades s’enganxaven al greixós terra com si volguessin retenir-nos.

Ningú no ens empaitava. Tot xano-xano i sense pressa ens vam anar perdent pels carrerons del barri gòtic. La tarda avançava i el capvespre encenia els fanals que amb una llum emboirada d’humitat ajuden, si et deixes, a traslladar-te a altres èpoques. Els carrers més turístics i concorreguts ens van guiar fins a creuar l’avinguda que en un altre temps marcava les afores de la ciutat amb la seva muralla.

Arribant al carrer dels palaus convertits en museus, comentàvem com devia haver estat viure allà en l’època d’esplendor del barri. Vam ficar el nas tafenejant a un portal amb les fulles de fusta entreobertes. Malgrat que encara no era hora d’atendre clients, ens van convidar a entrar-hi i a prendre una copa de vi o cava, si volíem. Quina sort! Només nosaltres quatre envoltats d’una decoració recarregadament barroca. El creuament de les nostres mirades afirma que ens ho prenem com un privilegi i ens uneix encara més a la nostra amistat. Tot d’una va semblar com si haguéssim creuat els límits d’un mirall i haguéssim aparegut en un país de meravelles.

I de fons, per altaveus estratègicament ocults i amb el volum precís, ens va arribar una veu que no acabàvem de definir. Semblava de dona, però no. En Ferran ens va il·luminar sense dubtes, era un contratenor, un home que, fent servir el falset, s’inscriu dins les tonalitats d’una contralt.

I el que cantava, el Stabat Mater de Pergolesi.

Aquells minuts següents van transcórrer en silenci mentre escoltàvem el duet d’en Philippe Jaroussky.

Tot sovint dono gràcies i en faig creus de com és que, fins aquell moment, no havia escoltat mai la veu d’algú que canta com segur ho fan els àngels. I em responc dient-me que deu ser perquè abans no deuria estar preparat per assaborir-la. I torno a agrair.

Si et ve de gust fer-me cas i vols deixar-te sorprendre de debò, remena per Internet i troba la partitura. Tant se val si no saps llegir la solfa: ressegueix la grafia i la durada de cadascuna de les notes. Quan ho facis, al llarg de gairebé cinc minuts entraràs al país de les meravelles on, un dia qualsevol, vaig poder ser-hi amb gent meravellosa.


"STABAT MATER" a SPOTIFY

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada