Pista número 12: Retornar a casa

 

Aquell darrer dia de gener de 1994 feia fred. La boira accentuava la sensació d’aquells paisatges que semblaven pintats amb una escala de grisos. Després d’haver estat tot el matí fent gestions de feina, tocava anar a dinar. Quan coincidia que em tocava fer gestions amb el distribuïdor de Balaguer, anàvem plegats a fer l’àpat. Ells, bons vivants, coneixien els llocs més adients de qualitat i preu de la seva comarca. A més em convidarien, cosa que sempre anava bé per començar la setmana.

Així semblava que seria. Vam deixar el cotxe aparcat a l’altra banda de la carretera local i, sense preocupar-nos gaire pel trànsit, vam creuar directes fins a la porta d’aquell bar-restaurant. Un rètol mig desgastat pel pas dels anys penjat a la façana amb el nom de Cal Ramon i uns vidres entelats ja ens indicaven que el local seria senzill i casolà. En obrir la porta i entrar-hi, les banquetes altes eren ben arrenglerades a la barra del bar per ocupar el menor espai possible. A l’interior de la barra, un senyor d’uns seixanta anys —amb cara de ser en Ramon— mirava amb atenció el televisor situat a la part alta de la paret principal que dominava tota la sala menjador. El fum del tabac feia que semblés com si la boira del carrer es perpetués a l’interior i esmorteís la llum dels fluorescents.

Les taules del menjador estaven col·locades de tal manera que l’espai era el just perquè els cambrers i els clients poguessin passar amb prou feines entre elles. Si pretenies mantenir una conversa privada amb el teu company de taula, podies donar-te per perdut. Intimitat nul·la. A aquella hora, devien ser ja les dues tocades del migdia, el local era ple de gent treballadora disposada a dinar. Empleats dels petits tallers que conformaven un polígon industrial metres enllà, els clients habituals. Al fons del bar, en quatre taules aplegades les unes amb les altres, una colla d’obrers que feien les obres a la carretera d’entrada del poble. Ens va cridar l’atenció que el volum del televisor era força alt, com per compensar el soroll de gots, plats i coberts. Com en Ramon, tothom seguia en silenci el que semblaven ser les notícies.

Però no eren les notícies de cada dia: era la notícia. El Liceu de Barcelona havia cremat completament en menys de tres hores en un infernal incendi.

A la imatge, davant del que havia estat casa seva es veia la Montserrat Caballé plorar desconsoladament. Jo em vaig quedar tan palplantat mirant el televisor, que els meus acompanyants van haver de donar-me un toc a l’esquena per indicar-me que la nostra taula ja era a punt.

Des de petit, l’òpera em provocava admiració. Admiració d’unes veus amb la capacitat de projectar-se i arribar més enllà dels patis de butaques, les fastuoses llotges i les parets dels teatres. Per arribar-me directament a l’interior on em trontollen els sentiments.

Soc de Barcelona. Vaig néixer i viure de manera continuada a la ciutat des del meu naixement fins al 1986 i, malgrat els anys transcorreguts i altres llocs de residència, sempre ha estat i serà la meva ciutat. Veure un dels símbols destruït va causar en mi una sensació de tristesa fins aquell moment desconeguda.

En els noticiaris d’aquell mateix dia personatges vinculats d’una o altra forma amb la ciutat, el Liceu o l’òpera es multiplicaven. Les imatges de la devastació eren desoladores. L’endemà, el ple del Consorci del Gran Teatre del Liceu va afirmar que es reconstruiria allà mateix i el més aviat possible. Les entitats aplegades van fer un crit en forma de lema: Entre tots, l’alçarem.

Recitals lírics de curta durada es van organitzar davant de la façana del teatre mentre a l’interior ja es duien a terme els treballs de reconstrucció. Calia mantenir la flama encesa de l’afició per l’òpera, no només de Barcelona sinó de tota Catalunya i l’amor pel seu teatre de referència. Però era necessari donar una empenta de difusió internacional a benefici del teatre. Les televisions públiques de Catalunya i Espanyola juntament amb el teatre del Liceu van començar a planificar el que hauria de ser una gran gala lírica. I a fe de Déu, ho va ser. Un mes i mig més tard, a tocar de la primavera i en un encara novíssim Palau Sant Jordi ple a vessar, amb un repartiment de luxe ja confirmat, hi tenia lloc el concert. L’orquestra del Gran Teatre del Liceu amb una imatge projectada al seu darrere del que havia estat el teatre en el seu esplendor, donava la benvinguda. Participarien el bo i millor del moment: sopranos, mezzosopranos, tenors, barítons i baixos, sota les indicacions del corresponent director —van participar fins a quatre conductors diferents—, interpretant el seu repertori d’àries individuals o duets.

El locutor de la gala, a mesura que finalitzava l’actuació d’un dels participants, es disposava a anunciar el següent, sense pausa. Encara sonaven els aplaudiments adreçats a l’Alfredo Kraus que ja es donava pas a qui vindria a continuació. Dirigiria en Uwe Mund, titular fins aleshores de l’orquestra, i cantaria en Joan Pons, reconvertit de baix a baríton.

Els primers compassos, amb totes les seccions de cordes —violins, violes, violoncels i contrabaixos— sonant vigorosament, no donaven peu a la confusió: allò era Verdi!

L’ària del bufó Rigoletto, desesperat que demana que li retornin la seva filla segrestada, Cortigiani, vil razza dannata! La música i la veu et transporten d’un sentiment a l’altre. De l’odi i la ràbia continguda a la petició de clemència.

I jo, bocabadat davant del televisor sense perdre’m una sola actuació, no deixava de pensar que potser un dia tindria el plaer d’escoltar per primer cop aquelles veus en el Liceu reconstruït, com si entrés a casa meva.


"CORTIGIANI, VIL RAZZA DANNATA!"

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada